Czy warto pracować jako kierowca ciężarówki?

Kierowca ciężarówki siedzący w kabinie, patrzący na zewnątrz

Na temat niemal każdego zawodu krążą w świecie pewne plotki, które niekiedy mogą urosnąć do rangi legendy. Nie inaczej jest w przypadku kierowców ciężarówki. Jedno jednak jest pewne – praca ta nie należy do najłatwiejszych, i zdecydowanie nie będzie pasowała każdemu. Jak naprawdę wygląda praca kierowcy, i czy warto zdecydować się na tę profesję?

Niezbędne umiejętności

Lista umiejętności, które warto posiadać jako kierowca nie jest krótka. Zawód wymaga ogromnej odpowiedzialności, zaradności i umiejętności odnalezienia się w każdej sytuacji. Obowiązkowo należy także znać przynajmniej jeden język obcy – najlepiej by był to język kraju, w którym się jeździ. Warto również podszkolić swój angielski – jest to jeden z najbardziej uniwersalnych języków świata. Podstawowe formalne warunki, które spełniać musi każdy kierowca, to między innymi:

  • Prawo jazdy C i E, czyli kategorie pozwalające na poruszanie się pojazdem ciężarowym, oraz z przyczepą,
  • Zaliczenie testów psychotechnicznych i pozytywna opinia lekarza,
  • Uprawnienia do przewozu rzeczy (zdobyte na drodze kursu),

Dodatkowo w zależności od tego czy kierowca chce poszerzyć zakres ładunku, który może przewozić – istnieje możliwość wyrobienia uprawnień do przewozu towarów określonego rodzaju.

Tryb pracy

Jedną z podstawowych spraw, z których należy zdawać sobie sprawę jest tryb pracy kierowcy ciężarówki. To jak często kierowcy przyjdzie bywać w domu, uzależnione jest głównie od tego, czy towary przewozi lokalnie, regionalnie, krajowo, czy też może w spedycji międzynarodowej. W przypadku pracy w obrębie niewielkich odległości od miejsca zamieszkania, możliwa jest obecność we własnym domu nawet codziennie.

Wnętrze kabiny ciężarówki z kierowcą trzymającym za kierownicę

Sprawa robi się bardziej skomplikowana, gdy w grę wchodzi transport na większe odległości w obrębie kraju czy poza jego granicami. Tutaj najczęściej stosuje się tryb pracy typu 2/1 (dwa tygodnie w trasie, jeden tydzień poza pracą), lub tryb 4/2 (analogicznie do poprzedniego). Oczywiście, w zależności od pracodawcy, kwestia ta może wyglądać inaczej. Co warto wspomnieć – dzienny, jak i tygodniowy czas pracy kierowcy ciężarówki jest regulowany przez odpowiednie przepisy, a ich nieprzestrzeganie wiąże się z karami pieniężnymi.

Zarobki

To ile zarabiają kierowcy ciężarówek nie jest wcale sprawą łatwą do określenia. Generalnie przyjmuje się, że ta grupa zawodowa może liczyć na około 4-7 tysięcy przychodów miesięcznie. W tej materii, podobnie jak kwestie poprzednie, wszystko zależy od tego czy kierowca działa na rynku lokalnym, krajowym czy międzynarodowym. Z reguły, osoby jeżdżące w trasy po innych krajach zarabiają najwięcej. Należy jednak pamiętać, że sporą część wypłaty stanowią dodatki (jak diety czy premie), które nie stanowią faktycznego wynagrodzenia, i z tego względu nie są wliczane do składek emerytalnych.

Inne sprawy do rozważenia

spedycja miedzynarodowa
źródło: https://bitlogistics.pl/spedycja-miedzynarodowa/

Zawód kierowcy wiąże się z pewnymi ograniczeniami, które wynikają głównie z konieczności przebywania poza domem przez całe dni czy tygodnie. Nie można zaprzeczyć, że nie jest to sytuacja nazbyt komfortowa – mieszkanie w samochodzie nie zawsze zaliczyć można do najwygodniejszych, a w pewnych momentach może stać się udręką. Kierowcy ciężarówek muszą także liczyć się z tym, że ich życie socjalne i rodzinne nie będzie najwyższej jakości.

Czy bycie kierowcą ciężarówki jest dla mnie?

Jest to pytanie, na które należy odpowiedzieć sobie indywidualnie, po długich przemyśleniach. Z jednej strony, bycie kierowcą to praca, która pełna jest wyzwań, przygód, i która może pozwolić zwiedzić kawałek świata. Jednak z drugiej strony, ograniczenia z niej wynikające, a także jej specyfika sprawiają, że bycie kierowcą ciężarówek może nie być dla każdego.